Den 29 november delades Rosenbergpriset ut vid Föreningen svenska tonsättares hundraårsjubileum på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.
Rosenbergpriset, som instiftades 1982 av FST, uppmärksammar en tonsättare med betydelsefull och nyskapande verksamhet bakom sig tilldelas Kent Olofsson. Prissumman är 75 000 kr.
Motiveringen lyder:
För en rik konstmusikalisk verksamhet inom de flesta genrer. En lång karriär full av ständigt nytänkande inom allt från elektroakustisk musik till forskning och skapande av musikdramatik.
– Det känns helt fantastiskt att få Rosenberg-priset för min konstnärliga verksamhet, där det jag arbetat intensivt med så länge uppmärksammas, detta att pröva nya former för komposition, nya sammanhang, att sammanföra olika musikaliska element och stilar och att arbeta med olika konstformer, säger Kent Olofsson.
Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion. Han har komponerat närmare 200 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang: orkester, kammarmusik, elektroniskt, vokalt, musikteater och samarbeten med konstnärer inom olika områden. Det senaste decenniet har han låtit sitt komponerande ,som tidigare främst var fokuserat på konsertmusik, förflytta sig till nya kontexter och nya scenrum. Hans kompositoriska idéer, metoder och uttryck har fått möta, påverka och påverkas av olika former av ny scenkonst, en konstnärlig resa som format nya insikter och riktningar för musikalisk komposition. Detta beskrivs och undersöks i hans konstnärliga avhandling ”Composing The Performance” från 2018.
Söndag den 9 december kl 16 framförs hans verk “Play always as if in the presence of a master -Variations & Fragments for piano and electronics” på Konstakademien med pianisten Francisca Skoogh vid flygeln och tonsättaren själv bakom ljudmixern.