Pianoafton med Clarie Huangci: Läs om programmet

Den 9-10 maj spelar pianisten Clarie Huangci i Flen och på Konstkademien.
Här nedan kan du läsa mer om verken och om Claire Huangci.
Fredag 9/5 19.00 – Församlingshemmet i Flen
Lördag 10/5 16.00 – Konstakademien

Om programmet

Claire Huangci ägnar hela sitt program åt musik där det rapsodiska och fantasifulla tänjer gränser. Schuberts storslagna och känslofyllda Sonat i A-dur, D. 959 är ett av hans sista mästerverk. Efter Beethovens älskade ”Sonata quasi una Fantasia”, mer känd som ”Månskenssonaten”, följer höjdpunkter ur Mozarts opera Figaros bröllop i en virtuos fantasiversion av Czerny, full av dramatik och lekfullhet. Konserten avslutas med Gershwins Rhapsody in Blue i en sällan framförd version för solo piano – ett rytmiskt, färgstarkt stycke som smälter samman klassisk tradition med jazzens livfulla uttryck.

Schubert: Sonat D. 959 i A-dur
Schuberts Sonat i A:dur tillhör den berömda ”trilogin” av sonater (D 958, D 959, D 960) som Schubert färdigställde under sina sista veckor i livet 1828. Det är ett av hans mest betydelsefulla verk för piano. Schubert höll sig ofta till sonatformen, men tänjde på dess ramar, till exempel i första satsen som utmärks för att vara ovanligt lång – cirka fjorton minuter. Det är en majestätisk, nästan symfonisk öppning av verket. I musiken finns också ett berättande, som skiljer sig från Beethovens dramatiska sätt, och mer påminner om en inre monolog. Kanske påverkades Schubert av vetskapen om att han inte hade lång tid kvar i livet. Sonaten publicerades inte under Schuberts livstid, utan det var Anton Diabellis notförlag som publicerade de tre sista sonaterna omkring tio år efter Schuberts död. Även Robert Schumann var en entusiastisk förespråkare för Schubert och skrev lyriskt om sonaterna i sin tidskrift.

Beethoven: Sonat opus 27 nr. 2 ”Månskenssonaten”
Att en av Beethovens mest berömda och älskade sonater alltid har förknippats med månen beror på en essä från 1832 av musikkritikern Ludvig Rellstab, som liknade sonatens första sats vid månsken över Lucernesjön. Verkets mer formella titel är Sonata quasi una fantasia, dvs “nästan en fantasi”. I båda sonaterna i opus 27 undviker Beethoven traditionen att inleda med en allegrosats i sonatform, och lämnar dessutom instruktionen att satserna bör följa varandra attacca, det vill säga utan minsta paus. Månskenssonaten hör till den grupp populära sonater i molltonarter med otrolig dramatisk intensitet som vi förknippar så starkt med Beethoven. Den charmerande andra satsen kommer i sammanhanget som en enorm kontrast och lättnad – “en blomma mellan två avgrunder” (Liszt).

Mozart/Czerny: Grand Fantasy över Figaros bröllop
Carl Czerny är allra mest känd för sina pedagogiska verk och för att ha varit en förmedlare av pianotraditionen – han var elev till Beethoven och lärare till Franz Liszt. Men hans egen produktion är både omfattande och underskattad. Czerny skrev över tusen verk och förutom hans kända pedagogiska samlingar finns ett stort antal fantasier, variationer och transkriptioner över operateman. Detta var en populär genre under mitten på 1800-talet, där kända operamelodier omvandlades till virtuos underhållning. Carl Czerny’s ”Fantasie brillante sur des motifs favoris de l’opera Le Nozze di Figaro” bygger på teman ur Figaros Bröllop. Bland annat hörs Figaros aria ”Non più andrai” och Cherubinos ”Voi che sapete”. Temana kombinerar elegans och briljans, och förutom att vara en showstopper i dåtidens salongssammanhang var det också en hyllning till Mozart.

Gershwin: Rhapsody in Blue
George Gershwins Rhapsody in Blue, ett verk som har blivit synonymt med den amerikanska jazzeran, firar hundra år 2024, vilket har uppmärksammats runt om i världen. 1923 frågade bandledaren Paul Whiteman om Gershwin ville skriva och framföra en jazzpianokonsert till ett program med ny amerikansk musik. Gershwin sade ja, men fick sedan så mycket att göra att han glömde bort uppdraget. Till januari 1924, då han fick se i tidningen att Whiteman hade satt ett datum för konserten en månad senare. Han arbetade maniskt de följande veckorna med att färdigställa verket i en version för två pianon. Därefter fick han hjälp med orkestreringen av Whitemans arrangör Ferde Grofé, som med sin erfarenhet kunde utnyttja bandmedlemmarnas styrkor, vilket säkert bidrog till att konserten blev en enorm succé. I och med verkets stora popularitet uppstod behovet av en version för solopiano, som gavs ut 1927.

Om Claire Huangci

Den amerikanska pianisten Claire Huangci fick sitt internationella genombrott efter 1:a priset i Géza Anda Piano Competition i Zurich 2018.
Hon började sina pianostudier på allvar vid Curtis Institute of Music i Philadelphia under ledning av Eleanor Sokoloff och Gary Graffman 2007 med fortsättning i Europa vid Hochschule für Musik, Theater und Medien i Hannover. Claire Huangci har spelat på världens mest kända scener som Carnegie Hall/New York, Konzerthaus/Wien och Berlin, Gasteig/München, Gewandhaus/Leipzig, Salle Cortot/Paris, Oji Hall/Tokyo, Symphony Hall/Osaka.
Säsongen 2024/2025 är fylld av spännande projekt för Claire; nytt album med Mozarts pianokonserter, ny helamerikansk soloskiva med titeln MADE IN USA med musik av Barber, Gershwin, Bernstein and Amy Beach. Claire startar också en rad internationella orkesteruppdrag denna säsong och kommer att återvända till orkestrarna i Frankfurt, Porto, Island, Basel, Hannover, Bremen och i Stockholm för andra gången i Piano Visions pianoserier i Flen och Stockholm.