Diabellivariationer då och nu

Pianisten Mats Jansson har i sitt projekt ”Diabellivariationer Då och Nu” beställt nya variationer från svenska tonsättare över Anton Diabellis lilla vals från 1819, samma tema som Beethoven utgår ifrån i sina 33 variationer op. 120. 18 svenska tonsättare har komponerat nya variationer som nu uppförs i ett svenskt nutida ljus. Här följer en intervju från år 2023 om projektet ur tidningen Svenska Pianobulletinen.

Programmet framförs på Piano Visions konserter säsongen 2025/2026:
Lördag 18 oktober 2025, kl 16.00: Pianoafton (Församlingshemmet i Flen)
Söndag 8/ februari 2026, kl 16.00: Pianoafton (Konstakademien)


Foto: Anders Nordquist

Ur Svenska Pianobulletinen, nr 2 2023

Pianobulletinen: Hur startade idéen och vad var syftet kring projektet “Diabellivariationer Då och Nu”?
Mats Jansson: Jag har länge funderat över något slags samarbetsprojekt där flera tonsättare utgår från samma idé. Men det var inte förrän jag för snart två år sedan bestämde mig för att studera in ett av alla de verk jag absolut skulle vilja spela –Beethovens Diabellivariationer op. 120 – och började fundera över vad jag skulle kombinera Beethoven med i programmet som jag förstod att den gemensamma idén måste vara Anton Diabellis lilla vals och att jag skulle beställa nya variationer över Diabellis tema.
För att sätta detta i sitt historiska sammanhang: 1819 skickar tonsättaren och förläggaren Anton Diabelli en liten vals, som han själv komponerat, till femtio av den tidens mest ansedda virtuoser och komponister med en inbjudan att skriva en variation över temat som bifogats. Beethoven får även han en inbjudan men istället för att bidra med en variation komponerar han sina 33 Diabellivariationer! Beethovens variationer och de femtio beställda variationerna ska sedan bli den variationssamling som ges ut under namnet Vaterländischer Künstlerverein i juni 1824. Ett slags lexikon över den tidens pianokomponerande. Med dessa nyskrivna svenska variationer har jag initierat ett svenskt Vaterländischer Künstlerverein, precis 200 år senare. De bildar tillsammans ett fantastiskt klingande lapptäcke av pianokomponerande i Sverige anno 2022-23.

PB: Hur många tonsättare tillfrågades och vilka bidrog till slut?
MJ: Det svåra var att begränsa antalet medverkande tonsättare, det finns ju många som man skulle vilja fråga och som vore intressanta att ha med. Jag frågade tjugo tonsättare om de ville vara med under förutsättning att jag skulle få projektet finansierat. Alla var mycket inspirerade av idén och villiga att vara med. I slutändan var det arton som nu har bidragit med nykomponerade variationer. De arton tonsättarna är Anders Flodin, Anders Nilsson, Andrea Tarrodi, Anna-Lena Laurin, Bengt-Göran Sköld, Benjamin Staern, David Swärd, Emmy Lindström, Johan Hammerth, Johan Ullén, Lars-Åke Franke-Blom, Maria Lithell Flyg, Marie Samuelsson, Paula af Malmborg Ward, Peter Lindroth, Rolf Martinsson, Staffan Storm och Ylva Skog.

PB: Hur har projektet utfallit?
MJ: Som musiker måste vi inom vårt arbete, den konstnärliga processen, hela tiden förhålla oss till ett ständigt växlande tidsperspektiv, när komponerades musiken, i vilket samhälle, för vilken publik, från när är notutgåvan, vem har reviderat den utifrån vilken tids ideal och frågan hur kommunicerar jag den här musiken idag, vilken publik och vilket instrument har jag idag? Detta projekt har på ett mycket inspirerande sätt tydliggjort något av detta tidsperspektiv när Diabellis vals nu idag får sin fortsättning genom dessa nya “Diabellivariationer”. De flesta musiker arbetar med och framför självklart musik från olika tider och att föra en klingande dialog med tonsättare och deras musik från dessa olika tider är något vi musiker och lärare kontinuerligt sysslar med. Men att som nu kunna föra den här dialogen med tonsättare som alla utgått från samma källa och med 200 års mellanrum har gjort hela projektet enormt spännande och utvecklande på ett sätt jag inte kunnat ana. Sedan är det förstås alltid helt fantastiskt att få äran att vara den förste som spelar och framför nyskriven musik.
Hela projektet Diabellivariationer Då och Nu! fick sin klingande start vid en konsert i Musikhögskolans i Örebro konsertsal den 25 september 2023. Då uruppfördes de nya variationerna och mottogs mycket positivt av publiken på plats. Programmet har sedan spelats ytterligare några gånger och ett flertal tillfällen är redan inplanerade under 2024 – precis 200 år efter att “originalet” gavs ut.
Jag är mycket glad och tacksam över att Gehrmans musikförlag visat stort intresse för idén och projektet och kommer att ge ut dessa Nya Diabellivariationer till glädje och inspiration för kommande pianister och publik. Den 3 april 2024, i samband med ett framförande i De Geerhallen i Norrköping, kommer utgåvan att presenteras och släppas.
För möjligheten att faktiskt kunna genomföra detta måste jag tacka Helge Ax:son Johnsons stiftelse för sitt generösa stöd av projektet och givetvis även min institution, Musikhögskolan vid Örebro universitet.