LIVESTREAM: Goldbergvariationerna

DIREKTSÄNDNING IDAG: GOLDBERGVARIATIONERNA MED ANNA CHRISTENSSON

Program:

Johann Sebastian Bach: Goldbergvariationerna, BWV 988

ARIA
Variatio 1
Variatio 2
Variatio 3 Canone all’Unisuono
Variatio 4
Variatio 5
Variatio 6 Canone alla Seconda
Variatio 7 al tempo di Giga
Variatio 8
Variatio 9 Canone alla Terza
Variatio 10 Fughetta
Variatio 11
Variatio 12 Canone alla Quarta
Variatio 13
Variatio 14
Variatio 15 Canone alla Quinta. Andante
Variatio 16 Ouverture.
Variatio 17
Variatio 18 Canone alla Sesta
Variatio 19
Variatio 20
Variatio 21 Canone alla Settima
Variatio 22 Alla breve
Variatio 23
Variatio 24 Canone all’Ottava
Variatio 25 Adagio
Variatio 26
Variatio 27 Canone alla Nona
Variatio 28
Variatio 29
Variatio 30 Quodlibet
ARIA


Om Goldbergavariationerna

”Goldbergvariationerna publicerades första gången 1741 i Nürnberg. De bildar avslutningen på Bachs enormt ambitiösa projekt ”Clavier-Übung” som han jobbade på i tio år och där han utforskade den tidens gränser för vad man kan göra på ett klaverinstrument.
Historien om hur stycket fick sitt namn är följande: en viss Hermann Carl von Keyserlingk i Dresden bad Bach om att denne skulle skriva lite musik av lättsam karaktär; Keyserlingk hade nämligen stora sömnsvårigheter och tänkte att hans (14-åriga) huscembalist, Johann Gottlieb Goldberg, skulle kunna sitta i ett angränsande rum på nätterna och spela den här nya musiken för att på så sätt göra vaknätterna lite trevligare. Tyvärr finns inget som tyder på att den historien är sann, och ganska mycket som tyder på att den är osann. Synd, för det är en fin historia! Temat och de flesta variationerna går i G-dur, utom nummer 15, 21 och 25 som går i g-moll. Variationerna är strukturerade så att var tredje är en kanon där samma melodi spelas med viss förskjutning i två olika stämmor samtidigt. Nr 30 är en sammanflätning av olika populära visor. Ett slags potpurri eller musikaliskt skämt. Känner du igen någon melodi?
Goldbergvariationerna skrevs för tvåmanualig cembalo men spelas ofta på piano eller andra instrument, som t ex stråktrio. De tar en timme och tjugo minuter i sin helhet och spelas helt utan paus. Det går naturligtvis bra att ställa sig upp lite eller ta en sväng till toaletten om man måste, bara man försöker vara så tyst som möjligt.
Passa på och tänk ordentligt på något som du annars aldrig hinner tänka färdigt på. Eller tänk ingenting, bara vila en stund. Jag skickar en tacksamhetens tanke till gamle Sebastian, han som hade ett sånt fruktansvärt hektiskt liv, för att han gett mänskligheten detta outgrundliga konstverk att spegla sig i, århundrade efter århundrade.”
— Anna Christensson

Om Anna Christensson
Anna Christensson har sedan sin diplomkonsert 2007 etablerat sig som klassisk pianist med ovanligt stor bredd. Hon brinner särskilt för att sänka trösklarna för alla typer av publik genom att ha ett musikantiskt förhållningssätt till repertoaren, utan att för den skull ge avkall på sin konstnärliga integritet. Hon har fått flera utmärkelser för sitt spel och har varit solist med ett flertal av de svenska professionella orkestrarna.
Hon intresserar sig inte bara för den stora klassiska och romantiska ”kanoniserade” repertoaren, utan också för musik som ligger lite vid sidan av allfarvägarna. Genom flera kritikerrosade skivinspelningar på österrikiska Capriccio har hon bidragit till att sprida intresset för svensk musik utomlands.
Anna är en flitig kammarmusiker, och har dessutom varit engagerad i en rad samarbeten på såväl dans- som teaterscener. Som medlem i Curious Chamber Players, en ensemble för samtida kammarmusik, har hon framträtt på en lång rad internationella festivaler och uruppfört närmare 200 verk. Hon har också varit engagerad som kapellmästare på Kungliga Operan i Stockholm, och sedan 2014 är hon musikalisk ledare för stockholmsbaserade Kamraterna Opera.

Nästa konsert: Hans Pålsson – 24 oktober 2021
Läs mer på: www.pianovisions.se