Pianomusik på Konstakademien – Anna Christensson

Anna Christensson

Pianoafton med Anna Christensson – Goldbergvariationerna
Lördag 4 september 2021, kl 16.00 – UTSÅLT
Söndag 5 september 2021, kl 16.00 – UTSÅLT KÖP LIVESTREAM >>

Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm
Längd: 1 tim. 20 min. (ingen paus)
Konserten är uppskjuten från 1 november 2020.

Piano Visions bjuder på Bachs mästerverk Goldbergvariationerna, ursprungligen komponerad för cembalo men i nutid en av konsertrepertoarens mest utmanande och omfattande pianoverk.

Program:
Johann Sebastian Bach: Goldbergvariationerna, BWV 988
Läs mer om verket och artisten längst ner på sidan.

Praktisk information

Alla biljetter förköps online. Ingen biljettförsäljning sker på plats innan konserten.

Lördag 4 september: Konstakademiens utställningar och kafé håller öppet kl 12-16. Välkommen innan konserten för att se de fyra nya utställningar som öppnade 28 augusti eller för en lunch, kaffe eller ett glas vin i kaféet. Konserten har ingen paus och kaféet stänger kl 16.

Söndag 5 september: Konstakademiens utställningar och kafé är stängda. Entrén och foajén öppnar kl 15.00 och där erbjuds kall dryck och snacks. Kom gärna i god tid för att förbereda dig för säsongspremiären med ett glas mousserande vin eller alkoholfritt alternativ.


Biljettbokning

Vuxen: 290kr
Barn/ungdom/student: 150kr

Numrerade platser
– Konsertsalen har 60 numrerade platser (se skiss) som följer gällande restriktioner från FoHM.
– 34 av platserna är enskilda med minst 1 meter till angränsande platser.
– 26 platser på podiet eller bakre sektionens ytterkanter är placerade i par där två personer i sällskap kan sitta bredvid varandra, men med minst 1 meter till angränsande platser.
– Utplacerade stolar får ej flyttas.

Alternativ 1: Kortbetalning online
– biljett att skriva ut eller visa i smartphone.

Köp biljett >>

Alternativ 2: Biljettreservation via e-post
– till info@pianovisions.se. Vänligen ange evenemangstitel, konsertdatum samt antal biljetter.
Reserverade biljetter levereras efter betalning via Plus-/Bankgiro per e-post eller brev.

Så här skriver Anna själv om verket:

Goldbergvariationerna publicerades första gången 1741 i Nürnberg. De bildar avslutningen på Bachs enormt ambitiösa projekt ”Clavier-Übung” som han jobbade på i tio år och där han utforskade den tidens gränser för vad man kan göra på ett klaverinstrument.
Historien om hur stycket fick sitt namn är följande: en viss Hermann Carl von Keyserlingk i Dresden bad Bach om att denne skulle skriva lite musik av lättsam karaktär; Keyserlingk hade nämligen stora sömnsvårigheter och tänkte att hans (14-åriga) huscembalist, Johann Gottlieb Goldberg, skulle kunna sitta i ett angränsande rum på nätterna och spela den här nya musiken för att på så sätt göra vaknätterna lite trevligare. Tyvärr finns inget som tyder på att den historien är sann, och ganska mycket som tyder på att den är osann. Synd, för det är en fin historia!
Temat och de flesta variationerna går i G-dur, utom nummer 15, 21 och 25 som går i g-moll. Variationerna är strukturerade så att var tredje är en kanon där samma melodi spelas med viss förskjutning i två olika stämmor samtidigt. Nr 30 är en sammanflätning av olika populära visor. Ett slags potpurri eller musikaliskt skämt. Känner du igen någon melodi?
Goldbergvariationerna skrevs för tvåmanualig cembalo men spelas ofta på piano eller andra instrument, som t ex stråktrio. De tar en timme och tjugo minuter i sin helhet och spelas helt utan paus. Det går naturligtvis bra att ställa sig upp lite eller ta en sväng till toaletten om man måste, bara man försöker vara så tyst som möjligt.
Passa på och och tänk ordentligt på något som du annars aldrig hinner tänka färdigt på. Eller tänk ingenting, bara vila en stund. Jag skickar en tacksamhetens tanke till gamle Sebastian, han som hade ett sånt fruktansvärt hektiskt liv, för att han gett mänskligheten detta outgrundliga konstverk att spegla sig i, århundrade efter århundrade.

Anna Christensson har sedan sin diplomkonsert 2007 etablerat sig som klassisk pianist med ovanligt stor bredd. Hon brinner särskilt för att sänka trösklarna för alla typer av publik genom att ha ett musikantiskt förhållningssätt till repertoaren, utan att för den skull ge avkall på sin konstnärliga integritet. Hon har fått flera utmärkelser för sitt spel och har varit solist med ett flertal av de svenska professionella orkestrarna.

Hon intresserar sig inte bara för den stora klassiska och romantiska ”kanoniserade” repertoaren, utan också för musik som ligger lite vid sidan av allfarvägarna. Genom flera kritikerrosade skivinspelningar på österrikiska Capriccio har hon bidragit till att sprida intresset för svensk musik utomlands.

Anna är en flitig kammarmusiker, och har dessutom varit engagerad i en rad samarbeten på såväl dans- som teaterscener. Som medlem i Curious Chamber Players, en ensemble för samtida kammarmusik, har hon framträtt på en lång rad internationella festivaler och uruppfört närmare 200 verk. Hon har också varit engagerad som kapellmästare på Kungliga Operan i Stockholm, och sedan 2014 är hon musikalisk ledare för stockholmsbaserade Kamraterna Opera.