Chopin och Tjajkovskij med Marianna Shirinyan

shirinyan-pa-ka-bild

Den armenisk/danska pianisten Marianna Shirinyan kommer för första gången till Stockholm och Flen för att bjuda på ett av Tjajkovskijs mest älskade pianoverk samt ett urval några av Chopins mest spelade och omtyckta pianostycken.

Shirinyan fick en flygande start på sin karriär efter att ha vunnit fem priser vid den internationella pianotävlingen i München 2006. Hon är numera en eftertraktad solist och kammarmusiker med världen som spelplan. Marianna Shirinyan undervisar vid ”Det Kongelige Danske Musikkonservatorium” och är denna höst nyutnämnd professor vid Norges Musikhögskola.

Hör Shirinyan spela och berätta i denna video:


Pianoafton i Flen

Söndag 15 novembver kl 16.00

Marianna Shirinyans pianoafton låter oss återuppleva årets alla månader, förmedlade i musikaliska stämningar. Tjajkovskij skrev verket “Årstiderna” på beställning av redaktören för Petersburgtidskriften “Novelliste”, vars läsare blev lovade ett nytt pianostycke varje månad under 1876. Resultatet blev denna populära samling romantiska karaktärsstycken med ekon från Schumann och Mendelssohn men också med tydliga ryska inslag. Efter paus återvänder Marianna Shirinyan till kärnrepertoaren och spelar flera av Chopins mest älskade verk.

Program:
Pjotr Tjajkovskij: Årstiderna
Frédéric Chopin: Etyd op 25, nr 1, Nocturne op 9 nr 1, Ballad nr 3, op 47 Barcarolle op 60, Berceuse på 57, Scherzo nr 4, op 54

Längd: 2 tim inkl. paus
Plats: Bildningscentrum Prins Wilhelm, Flen


Pianoafton på Konstakademien

Måndag 16 november kl 19.00

Konsertprogrammet är detsamma som i Flen men som ofta i serien Pianomusik på Konstakademien bjuds det på något extra under konsertkvällen, denna gång i form av 1800-talsmåleri från Konstakademiens exklusiva samling. Som inledning på konserten berättar Konstakademiens intendent Eva-Lena Bengtsson om olika sätt att i bild beskriva och förmedla stämningar, väderlek och drömmar utifrån fyra målningar.

Längd: 2 tim inkl. paus
Plats: Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm

Konserten livestreamas på: www.pianovisions.se/direkt


Pianomusik för unga: Chopin & Tjajkovskij

Tisdag 17 november kl 17.30

en till bildMarianna spelar och berätta om Tjajkovskijs mest älskade och spelade pianoverk ”Årstiderna”. Under konserten visas bilder på årstidsmålningar från tiden då Tjajkovskij levde. Ni får även höra några av Chopins mest kända pianostycken. Efter konserten ges tillfälle att prata och fråga Marianna om alla tänkbara saker som handlar om pianospel. De som vill får även provspela konsertflygeln.

Längd: 45 min
Plats: Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm


Chopin-masterclass

Tisdag 17 november kl 19.00
Vi möter Shirinyan i en undervisningssituation tillsammans med pianostudenter från Lilla Akademien och Kungl. Musikhögskolan. Kvällen ägnas åt undervisning och samtal om bl. a. pianoteknik, interpretation och klangbehandling. Tack vare den digitala tekniken med noter i storbildsformat på väggen och närhet till flyglar och pianister får även publiken möjlighet att enkelt följa med i den musikaliska verkstaden.

Program:
Chopin: Nocturne Dess dur – Alice Power (Lilla Akademien)
Chopin: Ballad Ass dur – Julia Sjöstedt (Kungl. Musikhögskolan)
Chopin: Sonat B-moll sats 1 – Pontus Carron (Kungl. Musikhögskolan)

Längd: 90 min
Plats: Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm

Masterclassen livstreamas på www.pianovisions.se/direkt


Om konsertprogrammet

Tjajkovskijs Årstiderna är en samling med tolv korta karaktärsstycken, där varje stycke skildrar en av årets månader såsom den framstår på norra halvklotet. Enskilda stycken ur samlingen har alltid varit populära – Trojka (November) dök ofta upp som extranummer vid Sergej Rachmaninovs pianoaftnar, och Barcarolle (Juni) har givits ut i ett otal arrangemang för alltifrån orkester till mandolin.
Det var Nikolaj Bernard, redaktör för musiktidskriften Novelliste, som beställde dessa stycken i slutet av 1875, en intensiv period för Tjajkovskij, då han var mitt inne i arbetet med sin balett “Svansjön”. Men han accepterade ändå beställningen, och godtog de titlar som Bernard föreslagit för varje enskilt stycke. Novelliste kunde därmed erbjuda sina läsare ett nytt pianostycke av Tjaikovskij i varje nummer av tidskriften under 1876.
Musikkritikern Nikolaj Kasjkin skrev senare att Tjajkovskij under året som följde satte sig ner en gång varje månad för att åstadkomma det utlovade stycket i sista minuten, men bara efter att hans betjänt hade påmint honom om denna plikt! Senare forskning tyder dock på att merparten av musiken komponerades i redan i april och maj. Resultatet i form av dessa melodiska pärlor talar också emot att Tjajkovskij skulle ha varit det minsta ovillig att fullfölja sitt åtagande.

Chopin förnyade inte bara pianomusikens klangvärld – han var också extremt kreativ när det gällde att uppfinna nya genrer och former. Ett Chopinprogram har sin alldeles egna, omedelbart igenkännliga vokabulär: Nocturne, Ballad, Mazurka, Polonäs….
Medan hans samtida Schumann och Liszt ofta skrev programmusik med fantasifulla titlar hämtade från naturen, konsten eller litteraturen, tycks Chopin ha varit helt uppfylld av lusten att utforska och utveckla den rena musikaliska formen. Ofta med utgångspunkt i väl beprövade förlagor skapade han nya och unika formvarianter. Kvällens program ger en god överblick över dessa fascinerande metamorfoser. Marianna Shirinyan inleder med en etyd, naturligtvis väsensskild från de rena fingerövningar man tidigare förknippat med genren. Nocturnen uppfanns av irländaren John Field, bara en generation äldre än Chopin, och är kanske den form där Chopin tillåter sig att experimentera som allra mest – dock är inspirationen från Field fortfarande noterbar i den tidiga ess-durnocturnen. De fyra balladerna anknyter till en medeltida musikform, men sägs också vara inspirerade av den polske poeten Mickiewicz. Barcarollen härstammar från de venetianska gondoljärssångerna, men formen användes också ofta inom operans värld på Chopins tid. Mazurkorna kombinerar element från flera av Polens nationella dansformer. Kvällen avslutas med ett scherzo – en välbekant form från den klassiska epoken, som i Chopins tappning får helt nya proportioner, mer dramatik och större komplexitet.

Köp biljett >>